مَبَادِى عِلْمِ النَّحْوِ
إِنَّ مَبَادِى كُلِّ فَنٍّ عَشْرَةْ # الْحَدُّ
وَالْمَوْضُوْعُ ثُمَّ ثَمْرَةْ
Persiapan
sadaya fan sapuluh
Hiji
patokan pernahna reujeung buah
وَفَضْلُهُ وَنِسْبَةٌ وَالْوَضِعُ
# وَالْاِسْمُ الْاِسْتِمْدَادُ
حُكْمُ الشَّارِعُ
Kaunggulan
nisbatna jeung mernahna
Ngaran
panyokotan hukum syara’na
مَسَائِلٌ وَالْبَعْضُ بِالْبَعْضِ
اكْتَفَى # وَمَنْ دَرَى الْجَمِيْعَ
حَازَ الشَّرَفَا
Masalahna
cukup nyaho sawarehna
Anu
apal ka kabeh tangtu mulyana
Penjelasan sapuluh fan ilmu nahwu:
1)
Patokan ilmu
nahwu (حَدُّهُ)
هو : علم بأصول يعرف بها احوال اواخر الكلمة اعرابا وبناء، وباعتباركونه
الة قانونية تعصم مراعتهما اللسان عن الخطاء فى المقال من حيث تأديته اصل المعنى.
Hartina
:
Ari
patokan ilmu nahwu teh nyaeta hiji pangartian anu bisa nganyahokeun kana
tingkahna tungtung pirang-pirang kalimat naha mu’robna atawa mabnina, reujeung
lamun nga i’tibar ilmu teh ilmu alat, mangka ilmu nahwu teh hiji qonun atawa
dhabit atawa ta’rif nyaeta patokan anu bisa ngaraksa kana letah tina kasalahan
dina ngomong, nyaeta bisa ngadatangkeun ma’na asal.
2)
Judul/pokok
caritaan ilmu nahwu (مَوْضُوْعُهُ)
هو : الكلمات العربيّة من حيث البحث عن احوالها
Hartina
:
Ari
maudhu’na ilmu nahwu teh nyaeta pirang-pirang bahasa arab, tegesna ngabahas
pirang-pirang tingkah kalimah bahasa arab.
3)
Buahna/kagunaan
ilmu nahwu (ثَمْرَتُهُ)
هو : صون اللسان عن الخطاء فى الكلام والاستعانة به على فهم كلام الله
تعالى وكلام رسوله.
Hartina
:
Ari
kagunaan ilmu nahwu nyaeta ngaraksa letah tina kasalahan ngomong, jeung ngajadi
pertulungan kana maham dawuhan Allah swt. tegesna Al-qur’an sareng dawuhan
rasulullah saw tegesna Al-hadits.
4)
Kaunggulan ilmu
nahwu (فَضْلُهُ)
هو : فوقانه على سائر العلوم بانسبة والاعتبار
Hartina
:
Ari
kaunggulan ilmu nahwu teh nyaeta saluhureun sakirana pirang-pirang ilmu, karena
dawuhan sapalihna ‘ulama:
الصَّرْفُ اُمُّ الْعُلُوْمِ وَالنَّحْوُ
اَبُوْهَا
“Ari sorof eta
indung pirang-pirang ilmu, ari nahwu eta bapana pirang-pirang ilmu”.
5)
Hubunganana ilmu
nahwu (نِسْبَتُهُ)
هو : لغيره مباينة
Hartina
:
Ari
nisbatna ilmu nahwu jeung nu sejen eta تباين (berlainan) ilmu nahwu lain jeung
luar ilmu nahwu, ilmu luar ilmu nahwu oge lain ilmu nahwu.
6)
Pencipta ilmu
nahwu (وَاضِعُهُ)
Nyaeta
Imam Abu Aswad Addualiy kalawan parentahan amiirul mu’minin tegesna sayyidina
‘ali bin abi thalib.
7)
Ngarana (اِسْمُهُ)
Ari
ngarana nyaeta ilmu nahwu atawa ilmu bahasa arab.
8)
Panyokotan ilmu
nahwu (اِسْتِمْدَادُهُ)
هو: من كلام العرب الفصحاء
Hartina
:
Ari
panyokotan ilmu nahwu teh nyaeta tina bahasa arab anu fasehat.
9)
Hukumna ngaji
ilmu nahwu (حَكْمُهُ)
Ari
hukumna ngaji ilmu nahwu teh nyaeta fardhu kifayah pikeun satiap ahli kampung,
fardhu ‘ain pikeun ka jalma anu maca atawa ngahartikeun Al-qur’an sareng
Al-hadits.
10)
Masalah ilmu
nahwu (مَسَائِلُهُ)
هو: قواعده نحو "الْفَاعِلُ مَرْفُوْعٌ ، وَالْمُبْتَدَأُ الْاِسْمُ
الْمَرْفُوْعُ الْعَارِى عَنِ الْعَوَامِلِ اللَّفْظِيَّةِ
Hartina
:
Ari
masalahna ilmu nahwu teh nyaeta pirang-pirang qowaid atawa pirang-pirang
ta’rifna (definisi) contona saperti:
“ari
fail teh nyaeta isim anu dirofa’keun anu ditutur saba’da fiilna, atawa ngaran
mubtada’ teh nyaeta isim anu dirofa’keun tur anu disuwungkeun tina ‘amil bangsa
lafadz”.
قائمة المراجع:
شيخ محمد بن صالح
الاثيمين، التعلقات الجلية على شرح المقدمة الاجرومية، (الرياض، مكتبة الرشد: 1426
ه)
محمد عبد الله بن
حسن كوغسى، تسهيل المسالك فى ترجمة الفية بن مالك (جاريغين سوكابومي)
0 Comments