Advertisement

mabade elmu nahwu


مَبَادِى عِلْمِ النَّحْوِ
إِنَّ مَبَادِى كُلِّ فَنٍّ عَشْرَةْ      #    الْحَدُّ وَالْمَوْضُوْعُ ثُمَّ ثَمْرَةْ
Persiapan sadaya fan sapuluh
Hiji patokan pernahna reujeung buah

وَفَضْلُهُ وَنِسْبَةٌ وَالْوَضِعُ       #    وَالْاِسْمُ الْاِسْتِمْدَادُ حُكْمُ الشَّارِعُ
Kaunggulan nisbatna jeung mernahna
Ngaran panyokotan hukum syara’na

مَسَائِلٌ وَالْبَعْضُ بِالْبَعْضِ اكْتَفَى  #   وَمَنْ دَرَى الْجَمِيْعَ حَازَ الشَّرَفَا
Masalahna cukup nyaho sawarehna
Anu apal ka kabeh tangtu mulyana


Penjelasan sapuluh fan ilmu nahwu:
1)   Patokan ilmu nahwu (حَدُّهُ)
هو : علم بأصول يعرف بها احوال اواخر الكلمة اعرابا وبناء، وباعتباركونه الة قانونية تعصم مراعتهما اللسان عن الخطاء فى المقال من حيث تأديته اصل المعنى.
Hartina :
Ari patokan ilmu nahwu teh nyaeta hiji pangartian anu bisa nganyahokeun kana tingkahna tungtung pirang-pirang kalimat naha mu’robna atawa mabnina, reujeung lamun nga i’tibar ilmu teh ilmu alat, mangka ilmu nahwu teh hiji qonun atawa dhabit atawa ta’rif nyaeta patokan anu bisa ngaraksa kana letah tina kasalahan dina ngomong, nyaeta bisa ngadatangkeun ma’na asal.

2)   Judul/pokok caritaan ilmu nahwu (مَوْضُوْعُهُ)
هو : الكلمات العربيّة من حيث البحث عن احوالها
Hartina :
Ari maudhu’na ilmu nahwu teh nyaeta pirang-pirang bahasa arab, tegesna ngabahas pirang-pirang tingkah kalimah bahasa arab.

3)   Buahna/kagunaan ilmu nahwu (ثَمْرَتُهُ)
هو : صون اللسان عن الخطاء فى الكلام والاستعانة به على فهم كلام الله تعالى وكلام رسوله.
Hartina :
Ari kagunaan ilmu nahwu nyaeta ngaraksa letah tina kasalahan ngomong, jeung ngajadi pertulungan kana maham dawuhan Allah swt. tegesna Al-qur’an sareng dawuhan rasulullah saw tegesna Al-hadits.


4)   Kaunggulan ilmu nahwu (فَضْلُهُ)
هو : فوقانه على سائر العلوم بانسبة والاعتبار
Hartina :
Ari kaunggulan ilmu nahwu teh nyaeta saluhureun sakirana pirang-pirang ilmu, karena dawuhan sapalihna ‘ulama:
الصَّرْفُ اُمُّ الْعُلُوْمِ  وَالنَّحْوُ اَبُوْهَا
“Ari sorof eta indung pirang-pirang ilmu, ari nahwu eta bapana pirang-pirang ilmu”.

5)   Hubunganana ilmu nahwu (نِسْبَتُهُ)
هو : لغيره مباينة
Hartina :
Ari nisbatna ilmu nahwu jeung nu sejen eta تباين (berlainan) ilmu nahwu lain jeung luar ilmu nahwu, ilmu luar ilmu nahwu oge lain ilmu nahwu.

6)   Pencipta ilmu nahwu (وَاضِعُهُ)
Nyaeta Imam Abu Aswad Addualiy kalawan parentahan amiirul mu’minin tegesna sayyidina ‘ali bin abi thalib.

7)   Ngarana (اِسْمُهُ)
Ari ngarana nyaeta ilmu nahwu atawa ilmu bahasa arab.

8)   Panyokotan ilmu nahwu (اِسْتِمْدَادُهُ)
هو: من كلام العرب الفصحاء
Hartina :
Ari panyokotan ilmu nahwu teh nyaeta tina bahasa arab anu fasehat.

9)   Hukumna ngaji ilmu nahwu (حَكْمُهُ)
Ari hukumna ngaji ilmu nahwu teh nyaeta fardhu kifayah pikeun satiap ahli kampung, fardhu ‘ain pikeun ka jalma anu maca atawa ngahartikeun Al-qur’an sareng Al-hadits.

10)               Masalah ilmu nahwu (مَسَائِلُهُ)
هو: قواعده نحو "الْفَاعِلُ مَرْفُوْعٌ ، وَالْمُبْتَدَأُ الْاِسْمُ الْمَرْفُوْعُ الْعَارِى عَنِ الْعَوَامِلِ اللَّفْظِيَّةِ
Hartina :
Ari masalahna ilmu nahwu teh nyaeta pirang-pirang qowaid atawa pirang-pirang ta’rifna (definisi) contona saperti:
“ari fail teh nyaeta isim anu dirofa’keun anu ditutur saba’da fiilna, atawa ngaran mubtada’ teh nyaeta isim anu dirofa’keun tur anu disuwungkeun tina ‘amil bangsa lafadz”.

قائمة المراجع:
شيخ محمد بن صالح الاثيمين، التعلقات الجلية على شرح المقدمة الاجرومية، (الرياض، مكتبة الرشد: 1426 ه)
محمد عبد الله بن حسن كوغسى، تسهيل المسالك فى ترجمة الفية بن مالك (جاريغين سوكابومي)

Post a Comment

0 Comments