BAB I
TARKIBUL ALFADH
1.
Tarkibnya
Lafadh لابدّ من كذا (Harus, misti)
Lafadh لابدّ
yaitu rangkaian antara لا yang menafikan jenis yang pengamalanya seperti انّ
yaitu menashobkan isim dan merofa’kan khobar, hanya saja dalam isimnya لا
tanpa tanwin, dengan lafadh بدّ yang setatusnya adalah sebagai isimnya
untuk khobarnya dibuang mengira-ngirakan lafadh موجود.
Huruf jar dari
lafadh من كذا
ta’alluknya pada lafadh بدّ. Syekh Qoyyum berkata lafadh لابدّ
artinya adalah لا محيد عنه (tidak bisa terhindar/ mengelak darinya)
dan lafadh itu tidaklah digunakan melainkan bersamaan dengan nafi.
عبارة : لا النافيه للجنس بد وهو من التبديد كما فى سراج الطالبين اسم
لها من كذا متعلق ببد قال القيومى اى لا محيد عنه ولا يعرف استعماله الا مقرونا بالنفي
(المصباح المنير ص، 38)
لا بد تعرب إعراب لا
بأس انظر لا بأس وخبر لا محذوف تقديره موجود لك أو لنا . .... الخ (موسوعة :
ص،460)
وشاع في ذا الباب
اسقاط الخبر # إذا المراد مع سقوطه ظهر (الفية ابن مالك).
2.
Tarkibnya
lafadh لا سيّما (lebih-lebih)
Lafadh لا سيّما adalah rangkaian antara لا yang menafikan
jenis dengan سيَّ yang sebagai isimnya, sedangkan khobarnya dibuang
mengira-mengirakan lafadh موجود.
Untuk ما yang terdapat dalam لا سيّما sah dijadikan
sebagai :
1.
ما الموصولة (ma yang sebagai isim maushul)
2.
ما نكرة موصوفة ( ma
sebagai isim nakiroh yang disifati)
3.
ما زائدة (ma yang sebagai huruf tambahan)
Apabila isim yang setelahnya لاسيّما itu nakiroh,
maka isim tersebut boleh rofa’, nashob dan jar.
نحو : لا سيّما
رجل ، اي مثل شيئ هو رجل (خبر)
نحو : لا سيّما رجلا
، اي لا مثل شيئ رجلا (تمييز)
نحو : لا سيّما
رجلٍ ، اي لا مثل رجل (مضاف اليه)
Apabila isim
yang setelahnya لاسيّما itu ma’rifat, maka isim tersebut
boleh rofa’ dan jar tidak boleh nashob, sebab ketika dibaca nashob ditarkib
menjadi tamyiz itu tidak boleh berupa isim ma’rifat.
نحو
: لا سيّما زيدٌ ، اي لا مثل شيئٍ هو زيد (خبر)
نحو
: لا سيّما زيدٍ ، اي لا مثل زيد (مضاف اليه)
نحو
: لا سيّما زيدٌ ، اي لا مثل الذى هو زيد (خبر)
نحو
: لا سيّما زيدٍ ، اي لا مثل زيدٍ (مضاف اليه)
Apabila lafadh
setelah لا سيّما itu dibaca rofa’, maka menjadi khobar dari
mubtada yang dibuang yaitu berupa lafadh هو dan apabila dibaca nashob, maka ditarkib
menjadi tamyiz dan lafadh ما yang terdapat dalam lafadh سيّما
itu zaidah kaafah (yang mencegah) idlofatnya lafadh سيّ pada
lafadh setelahnya. Dan apabila dibaca jar, maka ditarkib menjadi mudlof ilaih
dari mudlof berupa lafadh سيّ dengan menjadikan ما sebagai huruf
tambahan yang adanya seperti tidak adanya.
0 Comments