Advertisement

Intisari Nahwu


BAB I
TARKIBUL  ALFADH

1.      Tarkibnya Lafadh لابدّ من كذا (Harus, misti)
Lafadh لابدّ yaitu rangkaian antara لا yang menafikan jenis yang pengamalanya seperti انّ yaitu menashobkan isim dan merofa’kan khobar, hanya saja dalam isimnya لا tanpa tanwin, dengan lafadh بدّ yang setatusnya adalah sebagai isimnya untuk khobarnya dibuang mengira-ngirakan lafadh موجود.
Huruf jar dari lafadh  من كذا ta’alluknya pada lafadh بدّ. Syekh Qoyyum berkata lafadh  لابدّ  artinya adalah  لا محيد عنه  (tidak bisa terhindar/ mengelak darinya) dan lafadh itu tidaklah digunakan melainkan bersamaan dengan nafi.
عبارة : لا النافيه للجنس بد وهو من التبديد كما فى سراج الطالبين اسم لها من كذا متعلق ببد قال القيومى اى لا محيد عنه ولا يعرف استعماله الا مقرونا بالنفي (المصباح المنير ص، 38)
لا بد تعرب إعراب لا بأس انظر لا بأس وخبر لا محذوف تقديره موجود لك أو لنا . .... الخ (موسوعة : ص،460)
            وشاع في ذا الباب اسقاط الخبر # إذا المراد مع سقوطه ظهر (الفية ابن مالك).

2.      Tarkibnya lafadh لا سيّما (lebih-lebih)
Lafadh لا سيّما adalah rangkaian antara لا yang menafikan jenis dengan سيَّ yang sebagai isimnya, sedangkan khobarnya dibuang mengira-mengirakan lafadh موجود.
Untuk ما yang terdapat dalam لا سيّما sah dijadikan sebagai :
1.      ما الموصولة  (ma yang sebagai isim maushul)
2.      ما نكرة موصوفة ( ma sebagai isim nakiroh yang disifati)
3.      ما زائدة (ma yang sebagai huruf tambahan)
Apabila isim yang setelahnya لاسيّما itu nakiroh, maka isim tersebut boleh rofa’, nashob dan jar.
نحو : لا سيّما رجل ، اي مثل شيئ هو رجل (خبر)
نحو : لا سيّما رجلا ، اي لا مثل شيئ رجلا (تمييز)
نحو : لا سيّما رجلٍ ، اي لا مثل رجل (مضاف اليه)
Apabila isim yang setelahnya لاسيّما itu ma’rifat, maka isim tersebut boleh rofa’ dan jar tidak boleh nashob, sebab ketika dibaca nashob ditarkib menjadi tamyiz itu tidak boleh berupa isim ma’rifat.
نحو : لا سيّما زيدٌ ، اي لا مثل شيئٍ هو زيد (خبر)
نحو : لا سيّما زيدٍ ، اي لا مثل زيد (مضاف اليه)
نحو : لا سيّما زيدٌ ، اي لا مثل الذى هو زيد (خبر)
نحو : لا سيّما زيدٍ ، اي لا مثل زيدٍ (مضاف اليه)
Apabila lafadh setelah لا سيّما  itu dibaca rofa’, maka menjadi khobar dari mubtada yang dibuang yaitu berupa lafadh هو dan apabila dibaca nashob, maka ditarkib menjadi tamyiz dan lafadh ما yang terdapat dalam lafadh سيّما itu zaidah kaafah (yang mencegah) idlofatnya lafadh سيّ pada lafadh setelahnya. Dan apabila dibaca jar, maka ditarkib menjadi mudlof ilaih dari mudlof berupa lafadh سيّ dengan menjadikan ما sebagai huruf tambahan yang adanya seperti tidak adanya.

Post a Comment

0 Comments